معرفی و بررسی مدل قصه گویی تعاملی در بازی های رایانه ای و ارتباط آن با مدل های کلاسیک قصه گویی در ادبیات نمایشی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده محمد ایزدی بیدانی
- استاد راهنما رحمت امینی بهروز مینایی
- سال انتشار 1392
چکیده
اتفاقی که امروز در بازی سازی دنیا در جریان است آن است که برای نوشتن سناریو بازی های رایانه ای (بازی نامه) از انواع مدل های کلاسیک روایت در ادبیات نمایشی (مدل ارسطویی، هرم فری تاگ، ساختار پنج پرده ای، ساختار اسطوره ای سفر قهرمان، ساختار سه پرده ای سید فیلد و...) که پیش تر در تئاتر و سینما پیاده سازی شده اند، استفاده می شود. مهم این جاست که بازی های رایانه ای به دلیل خاصیت تعاملی ای که با بازی کننده دارند اگر سعی در تعریف قصه داشته باشند، نوعی از قصه گویی در آن ها به وجود می آید که به آن قصه گویی تعاملی (interactive storytelling) می گویند و در حقیقت این مخاطب (بازی کننده) است که قصه را با تصمیمات خود پیش می برد و ساختار درام بسته به انتخاب های مختلف بازی کننده در بازی عوض می شود. تعداد زیادی بازی رایانه ای نیز در دنیا ساخته شده است که با تکیه به این نوع روایت از شیوه های قصه گویی کلاسیک دور شده و به راهکارهای جدیدی برای تاثیر بر مخاطب دست یافته اند؛ برای مثال داستان مکبث را طوری در نظر بگیرید که مخاطب بتواند پایان های مختلفی برای آن رقم بزند و درام شکسپیر با تصمیمات مخاطب امروز پیش روی کند. مسئله ی اصلی این پژوهش بررسی این مدل قصه گویی جدید در بازی های رایانه ای است. اگر چنین مدل قصه گویی مدرنی را بتوان شاکله بندی و الگوهای آن را استخراج کرد، دو مهم حاصل خواهد شد؛ اول آن که مدلی جدید به مدل های کلاسیک قصه گویی در ادبیات نمایشی اضافه خواهد شد. مدلی که می تواند روی صحنه یا پرده هم اجرا و بازنمایی شود. و دیگر آن که کشف چنین مدلی که از هنر ادبیات نمایشی (با تاکید بر واژه ی «هنر بودن») برمی خیزد و به نواده ی خود بازی های رایانه ای می رسد، می تواند موید ارتباط های ساختاری این دو مدیوم باشد. قطعا هم جواری و اشتراک های بازی های رایانه ای به عنوان مقوله ای جدید با هنری چون ادبیات نمایشی، منجر به ارتقای اهمیت بازی های رایانه ای و تاکیدی بر مقوله ی «هنر بودن» آن ها خواهد شد.
منابع مشابه
اثربخشی بازی و قصه گویی بر افزایش خلاقیت کودکان
زمینه: امروزه شعار "نابودی در انتظار شماست، مگر اینکه خلاق و نوآور باشید"پیش روی همه برنامه ریزان و سیاست گذاران است. از آن جایی که مدیران آموزش و پرورش وظیفه رشد و پرورش خلاقیت کودکان را بر عهده دارند، برای نیل به این منظور باید در جهت استفاده صحیح و جهت دار از استعدادها و توانایی های آن ها گام بردارند، بنابراین همواره در پی یافتن روش های جدید برای ارتقای خلاقیت کودکان هستند. دو مورد از جدید...
متن کاملتأثیر قصه گویی بر سازگاری کودکان
هدف این پژوهش "تعیین تأثیر قصه گویی بر سازگاری کودکان" بود. روش پژوهش آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل، و اجرای پیش آزمون و پس آزمون بود. نمونه تحقیق 40 کودک 6-4 ساله بود (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) از سه مهد کودک شهر اصفهان در سال 1385 ،که با روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند.ابزار اندازه گیری پرسشنامه 24سؤالی محقق ساخته بود که رفتار کودکان را در شش حیطه رفتار سازگارانه ...
متن کاملبررسی جنبه های نمایشی در قصه گویی مدرن
این پایان نامه در جهت رسیدن به تعریف درستی از روایت تئاتری و روایت در قصه گویی نوشته شده است ، در این راستا در گام اول به بررسی مفهوم کلی و نظریات روایت ، در گام دوم مفهوم و تعاریف تئاتر و بعد از آن به مبحث قصه و قصه گویی مدرن می پردازد ، تا به تبیین تفاوت ها و شباهت ها ی این دو گونه ی روایت از هنرهای اجرایی برسد ، در کنار آن گذری نیز به تئاتر و قصه گویی ایرانی زده شده است تا تاثیر آن در شکل گی...
15 صفحه اولقصه گویی، روشی نوین در آموزش بالینی دانشجویان
قصه گویی یک روش آموزشی فعال و موثر در امر آموزش بالینی پرستاری و مامایی بشمار میرود که باعث ایجاد یادگیری عمیق و تفکر انتقادی در دانشجویان و ارتقاء سطح مهارتهای بالینی در دانشجویان میشود. قصه و قصه گویی قرن هاست که بهترین راه بیان آرزوها بوده و قصه زبان مشترک انسانها برای انتقال ارزشهای اخلاقی و معنوی از نسلی به نسل دیگر است. قصهگویی در افزایش دانش و عملکرد دانشجویان در بالین اثر بیشتری ...
متن کاملبررسی قصه گویی قرآن به عنوان روشی فعال درآموزش اخلاق
این پژوهش با هدف شناخت و تبیین ویژگیهای قصه پردازی قرآن به عنوان یک روش آموزشی فعال انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی با رویکرد توصیفی – تحلیلی است که با روش کتابخانهای انجام شده است. نتایج این بررسی نشان داد که شیوه قصه پردازی قرآن با بهرهگیری از ویژگیهایی چون تنوع در آغاز قصهها، شیوههای متنوع گفتوگو، ایجاز، پرسش و پاسخ، تاکید بر شیوهی روایت غیرخطی، سفیدخوانی و حذف برخی پردههای قص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023